Subject: Avaldus Õiguskantslerile Ülle Madisele - seoses NATO ja Rohepöörde teabenõuete mittevastamisega riigikogus.
From: "Einar Ekras" <[email-masked]>
To: "Info" <[email-masked]>
Cc: "Einar Ekras" <[email-masked]>, <[email-masked]>, "Allan Niidu" <[email-masked]>,Ija Stõun <[email-masked]>, "Kalev Essenson" <[email-masked]>, "Arvo Junti" <[email-masked]>, "Mait Nevalainen" <[email-masked]>,Maarja Lõhmus <[email-masked]>, "Andrus Helenurm" <[email-masked]>,Tiit Merenäkk <[email-masked]>, "Kristjan Moora" <[email-masked]>, "Randar Tasmuth" <[email-masked]>, "Ringenergeetika Kompetentsikeskus" <[email-masked]>, <[email-masked]>, "Mark Valdma" <[email-masked]>
Date: Thu, 6 Feb 2025 19:03:07 +0200

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Avaldus Õiguskantslerile Ülle Madisele

D-U-N-S® Nummer: 565776443

Unternehmensadresse:

Kohtu tn 8 15193 Tallinn

Lugupeetud Õiguskantsler Ülle Madise .

Pöördume Teie poole Andmekaitseinspektsiooni soovitusel rohepöörde 
elluviimisest ja NATO julgeoleku laiast käsitlusest tulenevate leppeliste 
kohustuste tagamisega.  Nimelt on selgunud, et Riigikogu Keskkonnakomisjon 
ei ole võimeline olukorraga kaasnevatele küsimustele vastama ega nendes 
tõstatatud probleeme lahendama.

Nimelt ei ole vastatud meie väga mitmetele arupärimistele alates 2021-st 
aastast saadik. (kirjavehtus manuses.) Rohelepete elluviimise ja NATO 
julgeoleku laiast käsitlusest tulenevate leppeliste kohustuste tagamisega on 
lahendamata järgmised küsimused:

1.  "Tehnoloogiatest ülevaate saamise korraldamine välisriikides on välja 
arendamata. Rahastusmeetmed puuduvad ``
Meie küsimus: Miks vastavad arendusmeetmed senini puuduvad ?

2."Nõustamistegevuse väljaarendamine on välja arendamata. Rahastusmeetmed 
puuduvad "
Meie küsimus: Miks vastavad arendusmeetmed senini puuduvad ?

3. "Vajame tugimeetmeid Euroopa-projektide kokkukirjutamiseks, mis on välja 
arendamata ja rahastusmeetmed selleks puuduvad".
Meie küsimus: Miks vastavad hädavajalikud arendusmeetmed senini puuduvad ?

Kokkuvõttev küsimus on olnud aga selline : Millal hakatakse vastavate 
meetmete väljaarendamisega tegelema ?

Nimelt saatis Riigikogu keskkonnakomisjon Igor Taro isikus  meid 06.2024 nr 
2-7/24-126/2 :  ``Kinnitame veelkord, et Eestis vastutab rohereformi 
tervikliku elluviimise ja kliimapoliitika  korraldamise eest 
Kliimaministeerium, seega soovitame teil pöörduda ministeeriumi poole``

Eelneva täpsustamiseks pidime teostama täiendava  päringu Riigikogu 
Keskkonnakomisjonile  1. okt. 2024

·       Kelle poole täpselt peaksime Kliimaministeeriumis pöörduma, et saada 
vastuseid ja alustada dialoogi Euroopa rohepöörde projektide rakendamise 
teemal?

·       Kas Keskkonnakomisjon on edastanud meie pöördumise 
Kliimaministeeriumile? Kui jah, siis millal ja kellele see edastati?

·       Millised konkreetsed meetmed on Keskkonnakomisjonil plaanis, et 
toetada Euroopa rohepöörde projektide ettevalmistamist ja elluviimist 
Eestis?

·       Kuidas kavatseb Keskkonnakomisjon tagada, et Kliimaministeerium 
vastaks meie pöördumistele ja alustaks konstruktiivset dialoogi?

·       Kas Keskkonnakomisjon on kaalunud alternatiivseid lahendusi või 
vahendeid, et tagada Euroopa rohepöörde projektide edukas elluviimine 
Eestis?

Küsimustele saame riigikogu keskonnakomisjoni esimehelt Igor Tarolt  vastuse 
et: 11.2024 nr 2-7/24-126/4 `` Kliimaministeeriumi teatel pöördumise 
esitajale projektide  rahastamise võimalusi tutvustatud ning meetmetega 
tegeletakse.`` – Jättes meie 1. okt. 2024 küsimused sisulise vastuseta.

14. oktoober 2024 teeme pöördumise siiski Kliimaminieteeriumile,  Keit 
Kasemetsale seoses rohepöörde investeeringuprojektide ettevalmistamise ja 
läbiviimisega Eestis, mis ühtlasi haakub ka NATO julgeoleku laias käsitluses 
esile toodud eesmärkide täitmisega.

18. nov. 2024 saime Kliimaministeeriumilt vastuse: `` Esimene 
kooskõlastusring on selleks korraks läbi. Järgmine ettepanekute tegemise 
võimalus on Riigikogu menetluses.``

22. november pöördume vastava pöördumisega Riigikogu juhatuse ja tema 
esimees 
<https://www.riigikogu.ee/riigikogu/koosseis/riigikogu-liikmed/saadik/64c0141f-371b-4520-8a50-09e65231f775/Lauri-Hussar> 
Lauri Hussari poole, et rohepöörde elluviimine ja NATO julgeoleku laiast 
käsitlusest tulenevate leppeliste kohustuste mittetäitmisega seotud küsimus 
lahendada.

Päringus 17  küsimust koos lisadega.

1.  "Tehnoloogiatest ülevaate saamise korraldamine välisriikides``
Meie küsimus: Miks vastavad arendusmeetmed senini puuduvad ?

2."Nõustamistegevuse väljaarendamine "
Meie küsimus: Miks vastavad arendusmeetmed senini puuduvad ?

 3. "Vajame tugimeetmeid Euroopa-projektide kokkukirjutamiseks"
Meie küsimus: Miks vastavad hädavajalikud arendusmeetmed senini puuduvad ?

Riigikogu juhatuselt 
<https://www.riigikogu.ee/riigikogu/koosseis/riigikogu-liikmed/saadik/64c0141f-371b-4520-8a50-09e65231f775/Lauri-Hussar> 
Lauri Hussarlt saime vastuseks, et 19.12.2024 nr 2-7/24-126/7  Riigikogu 
juhatuse pädevus tuleneb Riigikogu kodu- ja töökorra seaduse1 §-st 13. 
Riigikogu  komisjonide sisulisse töösse juhatus ei sekku. Meile teadaolevalt 
Saates seega küsimused vastamiseks keskonnakomisjonile ja jättes teised 
küsimused sisulise vastuseta, eeldame et see pöördumine saadeti siis 
Riigikogu Keskkonnakomisjonile vastamiseks. Sellele riigikogu juhatuse 
kirjale pole seni ajani vastust saanud soovime õiguskantsleri abi et 
vastused saada.  Kiri lisatud manusena  kirjavahetuses.

Seega olime sunnitud tegema 5. detsember 2024 5. Teeme uue  Teabenõue 
Riigikogu Keskkonnakomisjonile ja tema esimehele Igor Tarole.  Milles sisuks 
oli saada selgust kuidas siiski toimub rahastamine:

1. "Tehnoloogiatest ülevaate saamise korraldamine välisriikides" (Ei ole 
võimalik mitmekümnete miljonite eurode väärtuses tehasesisseseadeid või ka 
piloot-tehaseid, -seadmeid Eestisse sisse osta teadus-tehnilist hinnangut 
andmata ja kohapeal tehnoloogiate, tootmisprotsessidega tutvumata. Sellega 
peaks kaasnema ka ülikoolidega koostöös teadus-tehnilise kaadri loomine, et 
Eesti tehaste sisseseadeid asjatundlikult ja ohutult käidelda)."

2 "Nõustamistegevuse väljaarendamine" (parima praktika rakendamiseks on 
mõistlik projektide arendamiseks ja kokkukirjutamiseks kaasata erinevaid 
osapooli, eksperte, sh. Teaduste Akadeemia liikmeid, kes on ise 
hindamiskomisjonide liikmed. NB! Palume mitte segi ajada 
meetme-ekspertidega, meetmete määruste lugejatega.) "

3. "Vajame tugimeetmeid Euroopa-projektide kokkukirjutamiseks"  (Eesti 
ülikoolide andmetel on teistes EL liikmesriikides olemas meetmed projektide 
kokkukirjutamise rahastamiseks ja konsortsiumide loomiseks, et suuta 
rahastamistaotlust hallata ja konsortsiume moodustada. Euroopa komisjoni 
energeetikavoliniku Kadri Simsoni sõnul on uutel liikmesriikidel, sh Eestil, 
tõsiseid probleeme EL projektide kokku-kirjutamisega. Sama tuvastab 
Riigikontroll. 
<https://www.riigikontroll.ee/Suhtedavalikkusega/Riigikontrolliblogi/tabid/310/ItemId/2392/amid/920/language/et-EE/Default.aspx> 
https://www.riigikontroll.ee/Suhtedavalikkusega/Riigikontrolliblogi/tabid/310/ItemId/2392/amid/920/language/et-EE/Default.aspx 
ja 
<https://www.riigikontroll.ee/DesktopModules/DigiDetail/FileDownloader.aspx?FileId=15174&AuditId=2555> 
https://www.riigikontroll.ee/DesktopModules/DigiDetail/FileDownloader.aspx?FileId=15174&AuditId=2555 .

Lähtusime ka Kliimaminiisteeriumi seisukohast, et: Seega selgub 
Kliimaministeeriumi kirjast, et vastavate parandusettepanekute tegemine 
toimub siiski Riigikogu menetluse kaudu.

Seega oleme sunnitud küsima, miks on riigikogu seisukohad vastuolus 
kliimaministeeriumi seisukohtadaga ja kliimaministeeriumiga kooskõlastamata?

Saime Rigikogu Keskkonnakomisjoni esimehe Igaor Tarolt vastuse vastuse 
06.12.2024

- Euroopa Liidu lubatud heitkoguse ühikute kauplemissüsteemi (edaspidi EL 
HKS) tulude arvelt rahastamiseks on 11.11.2024 vastu võetud kliimaministri 
määrus nr 68 „Kliima- ja energiaeesmärkide saavutamist toetavateks 
uuringuteks toetuse andmise tingimused ja kord“ Toetust antakse 
ministeeriumitele või nende hallatavatele asutustele uuringuteks ja 
analüüsideks, mille tulemused toetavad atmosfääriõhu kaitse seaduse § 161 
lõikes 4 sätestatud kasvuhoonegaaside heitkoguse teket piiravate kliima- ja 
energiaeesmärkide saavutamist või aitavad sihitada nende eesmärkide 
saavutamiseks vajalikke investeeringuid.

- EL HKS tulude arvelt rahastatav meede, mille eesmärk on toetada ettevõtete
investeeringuid selliste innovaatiliste lahenduste rakendamiseks, mis 
vähendavad
kasvuhoonegaaside heidet tooteühiku kohta ning viivad lisandväärtuse 
kasvule.
Kliimaministri määruse „Kasvuhoonegaaside heidet vähendavate investeeringute
toetamise tingimused ja kord“ eelnõu on registreeritud 06.01.2025 eelnõude 
infosüsteemis kooskõlastamiseks.

- EL HKS tulude arvelt rahastatav meede kliima- ja energiaeesmärkidele 
suunatud
välisprojektide kaasrahastamise toetamiseks on ette valmistamisel. Toetuse 
andmise  eesmärk on toetada atmosfääriõhu kaitse seaduse § 161 lõikes 4 
sätestatud kliima energiaeesmärkide saavutamisele suunatud välisallikatest 
rahastatavates projektide nõutava omafinantseeringu katmise kaudu nimetatud 
projektide tulemuste saavutamist.

Leian, et Teile on piisava põhjalikkusega jagatud selgitusi Teie kirjades 
tõstatatud küsimuste lahendamise võimaluste kohta ning uusi arutelusid 
nendel teemadel ei korraldata. Teie  edaspidised samasisulistele kirjadele 
jätab komisjon märgukirjale ja selgitustaotlusele .

Jättes seega meie  küsimused, milleks oli, et milliste meetmete kaudu on see 
korraldatud ülaltoodud probleemide lahendamine, vastamata. Eeldatavalt peaks 
vastus sisaldama informatsiooni, kellele taotlus esitada, millal meetmed 
avatud on, kus on taotluse blanket et taotlust esitada saaks, kelle käest 
peaks nõu küsima et taotlust esitada et lahendada järgmised küsimused:

1. "Tehnoloogiatest ülevaate saamise korraldamine välisriikides" (Ei ole 
võimalik mitmekümnete miljonite eurode väärtuses tehasesisseseadeid või ka 
piloot-tehaseid, -seadmeid Eestisse sisse osta teadus-tehnilist hinnangut 
andmata ja kohapeal tehnoloogiate, tootmisprotsessidega tutvumata. Sellega 
peaks kaasnema ka ülikoolidega koostöös teadus-tehnilise kaadri loomine, et 
Eesti tehaste sisseseadeid asjatundlikult ja ohutult käidelda)."

2 "Nõustamistegevuse väljaarendamine" (parima praktika rakendamiseks on 
mõistlik projektide arendamiseks ja kokkukirjutamiseks kaasata erinevaid 
osapooli, eksperte, sh. Teaduste Akadeemia liikmeid, kes on ise 
hindamiskomisjonide liikmed. NB! Palume mitte segi ajada 
meetme-ekspertidega, meetmete määruste lugejatega.) "

3. "Vajame tugimeetmeid Euroopa-projektide kokkukirjutamiseks"  (Eesti 
ülikoolide andmetel on teistes EL liikmesriikides olemas meetmed projektide 
kokkukirjutamise rahastamiseks ja konsortsiumide loomiseks, et suuta 
rahastamistaotlust hallata ja konsortsiume moodustada. Euroopa komisjoni 
energeetikavoliniku Kadri Simsoni sõnul on uutel liikmesriikidel, sh Eestil, 
tõsiseid probleeme EL projektide kokkukirjutamisega. Sama tuvastab 
Riigikontroll. 
<https://www.riigikontroll.ee/Suhtedavalikkusega/Riigikontrolliblogi/tabid/310/ItemId/2392/amid/920/language/et-EE/Default.aspx> 
https://www.riigikontroll.ee/Suhtedavalikkusega/Riigikontrolliblogi/tabid/310/ItemId/2392/amid/920/language/et-EE/Default.aspx 
ja 
<https://www.riigikontroll.ee/DesktopModules/DigiDetail/FileDownloader.aspx?FileId=15174&AuditId=2555> 
https://www.riigikontroll.ee/DesktopModules/DigiDetail/FileDownloader.aspx?FileId=15174&AuditId=2555

Tuleb välja, et meie küsimused jäävad siiski sisulise lahenduseta. Me 
koostame mitemete erialaliitude ja katusorganisatsioonidega konkreetsed 
küsimused, mis vajavad lahendamist seoses rohepöörde elluviimise ja NATO 
julgeoleku laiast käsitlusest tulenevate leppeliste kohustuste tagamisega. 
Meile selgitatakse aga, et see polegi Riigikogu pädevuses ega ka ülesanne.

Andmekaitse inspektsioon saatis meid Õiguskantsleri poole küsimusega, et 
saada konkreetsed vastused kirjavahetuses välja toodud küsimustele, mida me 
seniajani saanud ei ole.  Või kui oleme, siis on küsimustele vastamine 
stiilis, et meie küsime, mis kell on ja saame vastuseks, et jänesel on 
kõrvad.  Kui aga küsida, et me ei küsinud seda, kas jänesel on kõrvad, vaid 
seda mis kell on, saame vastuseks, et jänesel on pikad kõrvad ta kuuleb ka 
nendega. eelnevale lisatakse aluisel et `` Leian, et Teile on piisava 
põhjalikkusega jagatud selgitusi Teie kirjades tõstatatud küsimuste 
lahendamise võimaluste kohta ning uusi arutelusid nendel teemadel ei 
korraldata.`` - selline vastamstiil on vastuolus eestis kehtiva Märgukirjale 
ja selgitustaotlusele vastamise seadustega.

Selline  ebapädev vastamine toonud meile kaasa tohutult lisatööde tegemist, 
milleks oleme  Sunniviisilise töö kaotamise konventsioonist 
https://www.riigiteataja.ee/akt/13120697  lähtuvalt esitanud arved 
Riigikogule. Kahjuks pole ka arveid seni suudetud tasuda.

Kuna Õiguskantsleri Kantselei nõunik Evelyn Bach soovis meilt saada 
kokkuvõtte toimunud juhtumist.  Seega koostasime esmase kokkuvõtte ja 
edastame Teile selle.  Loodame et meie edaspidine suhtlus lähtub 
Sunniviisilise Töö Kaotamise Konventsiooni ja Intellektuaalse 
<https://www.riigiteataja.ee/kohtulahendite_liigitus.html?jaotus=juur.206106664.206108408&kokkuvotted=false&jaotusedVaikimisiAvatud=> 
Omandi Kaitse Konventsiooni põhimõtetest. Seega on käesoleva kirja 
koostamisel rakendatud intellektuaalset omandit ja võimekust, mis on 
Õiguskantsleri Kantselei nõunik Evelyn Bach soovidele vastu tulles edastatud 
Õigiskantslerile Ülle madisele.   Seega edastame ja koostasime vastava 
ekskerttaebe teile analüüsiks nii nagu soovisiste.

Õiguskantsleril soovime teha analüüs, kas meie kirjadele on adekvaatselt 
vastatud ja kas on vastatud sellele, mida on küsitud aidates seeläbi kaasa 
Rohepöörde elluviimisele ja NATO julgeoleku laiast käsitlusest tulenevate 
nõuete täitmise korraldamisele.

Samuti soovime et Õiguskantsler aitaks kaasa küsimustele vastuste saamisele 
Rohepöörde elluviimisele ja NATO julgeoleku laiast käsitlusest tulenevate 
nõuete täitmise korraldamisele.

Käesoleva kirja lisad:

Lisa1 : Kirjavahetus Riigikoguga -  tõendamaks et  Rohepöörde elluviimisele 
ja NATO julgeoleku laiast käsitlusest tulenevate nõuete täitmise 
korraldamine ei ole riigikogu ülesanne. 36lk

Lisa2 : Telefonikõnede protokoll Kliimaministeeriumiga – tõendamaks, et 
lisaks meilidele ei vasta ka telefonid ja Rohepöörde elluviimisele ja NATO 
julgeoleku laiast käsitlusest tulenevate nõuete täitmise korraldamine ei 
kuulu Kliima Ministeeriumi tööülesannete hulka. 7lk

Meie kirjavahetuse aluseks on:

*
 "hierarhiline vastutus" või "teavitamise kohustus" Hierarhilise vastutuse 
põhimõtte kohaselt, kui teavitada ülemust või kõrgemat tasandit, eeldatakse, 
et see teave edastatakse allpool olevatele tasanditele vastavalt vajadusele 
ja vastupidi. Seda võib käsitleda kui vastutuse delegeerimist ja tagada, et 
kõik asjaosalised oleksid informeeritud olulistest teemadest. Teade ülemale 
on teade alamale. Teade alamale on teade ülemale.

*
Märgukirjale ja selgitustaotlusele vastamise seadusest § 5.  Vastamine mille 
kohaselt on Vastamiskohustus on adressaadil.

*
Sunniviisilise Töö Kaotamise Konventsiooni ja Intellektuaalse 
<https://www.riigiteataja.ee/kohtulahendite_liigitus.html?jaotus=juur.206106664.206108408&kokkuvotted=false&jaotusedVaikimisiAvatud=> 
Omandi Kaitse Konventsiooni põhimõtetest.

Parimate soovidega

Einar Eiland, Elukeskkonna- ja Rahvastikuarengu Selts

- tel. 53785486 [email-masked] <mailto:[email-masked]>